Zasady rekrutacji do Zespołu Szkół Zawodowych im. St. Konarskiego w Opolu Lubelskim na rok szkolny 2024/2025 szkoły na podbudowie
8-letniej szkoły podstawowej
§ 3
- O przyjęcie do klasy pierwszej branżowej szkoły I stopnia i technikum o pięcioletnim okresie nauczania mogą ubiegać się absolwenci szkoły podstawowej,
2. Kandydaci ubiegający się o przyjęcie do klasy pierwszej branżowej szkoły I stopnia
i technikum o pięcioletnim okresie nauczania powinni posiadać zaświadczenie
lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kształcenia w określonym
zawodzie wydane przez lekarza medycyny pracy.
3. Kandydaci ubiegający się o przyjęcie do klasy pierwszej branżowej szkoły I stopnia
winni posiadać umowę o pracę zawartą z pracodawcą na trzyletni okres kształcenia
w zawodzie.
§ 4
1. Laureaci i finaliści ogólnopolskich olimpiad przedmiotowych oraz laureaci konkursów
o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim, których program obejmuje w całości lub
poszerza treści podstawy programowej co najmniej jednego przedmiotu, przyjmowani są
do wybranej szkoły ponadgimnazjalnej, wybranego oddziału niezależnie od kryteriów,
o których mowa poniżej (zasady organizacji konkursów i olimpiad zostały określone
w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2002 roku
w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad
Dz. U. Nr 13, poz. 125 z późn. zm.).
2. O kolejności przyjęć kandydatów do klasy pierwszej szkół ponadpodstawowych decyduje
liczba uzyskanych przez nich punktów rekrutacyjnych. W razie równej liczby tych punktów
ostateczne ustalenie listy kandydatów przyjętych do szkoły należy do Komisji
rekrutacyjnej.
3. Przy ustaleniu liczby punktów osiąganych przez kandydatów brane są pod uwagę kryteria
uwzględniające:
1) oceny z języka polskiego i trzech wybranych, obowiązkowych zajęć edukacyjnych
( w zależności od rozszerzenia programowego w danej klasie i kierunku kształcenia
w szkole branżowej);
Technik hotelarstwa |
Technik organizacji turystyki |
Technik żywienia i usług gastronomicznych
|
Technik usług kelnerskich |
Technik usług fryzjerskich |
Technik agrobiznesu |
Technik technologii żywności |
Język polski |
Język polski |
Język polski |
Język polski |
Język polski |
Język polski |
Język polski |
Język obcy |
Język obcy |
Język obcy |
Język obcy |
Język obcy |
Język obcy |
Język obcy |
Matematyka |
Matematyka |
Matematyka |
Matematyka |
Matematyka |
Matematyka |
Matematyka |
Geografia/ Historia* |
Geografia/ Historia* |
Biologia/ Geografia* |
Geografia/ Biologia* |
Biologia/ Chemia* |
Historia/ Geografia* |
Biologia/ Chemia* |
* w procedurze rekrutacyjnej bierze się pod uwagę przedmiot z oceną korzystniejszą dla Kandydata
Branżowa szkoła I stopnia |
Język polski |
Język obcy |
Matematyka |
Geografia |
2) osiągnięcia ucznia:
a) ukończenie szkoły podstawowej z wyróżnieniem
b) szczególne osiągnięcia ucznia wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum, tj.
- uzyskane wysokie miejsca - nagradzane lub honorowane zwycięskim tytułem w zawodach wiedzy, artystycznych i sportowych organizowanych przez kuratora oświaty albo organizowanych co najmniej na szczeblu powiatowym przez inne podmioty działające na terenie szkół;
- osiągnięcia w aktywności na rzecz innych ludzi, zwłaszcza w formie wolontariatu lub środowiska szkolnego;
3) liczbę punktów możliwych do uzyskania za oceny z przedmiotów, o których mowa
w pkt. 1 oraz za osiągnięcia, o których mowa w pkt. 2;
4) liczbę punktów możliwych do uzyskania za wyniki egzaminu przeprowadzonego
w ostatnim roku nauki w szkole podstaw0wej, zawarte w zaświadczeniu o szczegółowych
wynikach egzaminu, przy czym liczba ta powinna być równa liczbie punktów możliwych
do uzyskania za oceny z języka polskiego i trzech wybranych zajęć edukacyjnych,
o których mowa w pkt.1 oraz za osiągnięcia ucznia, o których mowa w pkt 2.
4. Ustala się następujący sposób przeliczenia na punkty ocen z języka polskiego i trzech
wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz wyników egzaminu
(podanego w procentach) , a także sposób punktowania innych osiągnięć uczniów:.
1).W przypadku przeliczania na punkty wyników egzaminu ósmoklasisty, o którym mowa w art. 134 ust. 2 pkt 1, art. 137 ust. 6 pkt 1, art. 140 ust. 3 pkt 1 i art. 143 ust. 3 pkt 1 ustawy - Prawo oświatowe:
a) wynik przedstawiony w procentach z:
- języka polskiego,
- matematyki
mnoży się przez 0,35;
b) wynik przedstawiony w procentach z języka obcego nowożytnego
- mnoży się przez 0,3.
2). W przypadku przeliczania na punkty ocen z zajęć edukacyjnych, o których mowa w art. 134 ust. 2 pkt 2, art. 135 ust. 4 pkt 1, art. 137 ust. 6 pkt 2, art. 139 ust. 2 pkt 2, art. 140 ust. 3 pkt 3 i art. 143 ust. 3 pkt 2 ustawy - Prawo oświatowe, wymienionych odpowiednio na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej, świadectwie promocyjnym do klasy VII szkoły podstawowej lub świadectwie ukończenia branżowej szkoły I stopnia, za oceny wyrażone w stopniu:
a) celującym - przyznaje się po 18 punktów;
b) bardzo dobrym - przyznaje się po 17 punktów;
c) dobrym - przyznaje się po 14 punktów;
d) dostatecznym - przyznaje się po 8 punktów;
e) dopuszczającym - przyznaje się po 2 punkty.
3). Za świadectwo ukończenia szkoły podstawowej z wyróżnieniem, świadectwo promocyjne do klasy VII szkoły podstawowej z wyróżnieniem lub świadectwo ukończenia branżowej szkoły I stopnia z wyróżnieniem, o których mowa odpowiednio w art. 134 ust. 2 pkt 3, art. 135 ust. 4 pkt 2, art. 137 ust. 6 pkt 3, art. 139 ust. 2 pkt 3, art. 140 ust. 3 pkt 4 i art. 143 ust. 3 pkt 3 ustawy - Prawo oświatowe, przyznaje się 7 punktów.
4). W przypadku przeliczania na punkty kryterium, o którym mowa w art. 134 ust. 2 pkt 4 lit. a, art. 135 ust. 4 pkt 3 lit. a, art. 137 ust. 6 pkt 4 lit. a, art. 140 ust. 3 pkt 5 lit. a i art. 143 ust. 3 pkt 4 lit. a ustawy - Prawo oświatowe, za:
a) uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu ponadwojewódzkim organizowanym przez kuratorów oświaty na podstawie zawartych porozumień:
-tytułu finalisty konkursu przedmiotowego - przyznaje się 10 punktów,
-tytułu laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego - przyznaje się 7 punktów,
-tytułu finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego - przyznaje się 5 punktów;
b) uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu międzynarodowym lub ogólnopolskim albo turniejem o zasięgu ogólnopolskim, przeprowadzanymi zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 8 i art. 32a ust. 4 ustawy o systemie oświaty:
- tytułu finalisty konkursu z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych objętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej - przyznaje się 10 punktów,
- tytułu laureata turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej - przyznaje się 4 punkty,
- tytułu finalisty turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej - przyznaje się 3 punkty;
c) uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu wojewódzkim organizowanym przez kuratora oświaty:
- dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu przedmiotowego - przyznaje się 10 punktów,
- dwóch lub więcej tytułów laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego - przyznaje się 7 punktów,
- dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego - przyznaje się 5 punktów,
- tytułu finalisty konkursu przedmiotowego - przyznaje się 7 punktów,
- tytułu laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego - przyznaje się 5 punktów,
- tytułu finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego - przyznaje się 3 punkty;
d) uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem albo turniejem, o zasięgu ponadwojewódzkim lub wojewódzkim, przeprowadzanymi zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 8 i art. 32a ust. 4 ustawy o systemie oświaty:
- dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych objętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej - przyznaje się 10 punktów,
- dwóch lub więcej tytułów laureata turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej - przyznaje się 7 punktów,
- dwóch lub więcej tytułów finalisty turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej - przyznaje się 5 punktów,
- tytułu finalisty konkursu z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych objętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej - przyznaje się 7 punktów,
- tytułu laureata turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej - przyznaje się 3 punkty,
- tytułu finalisty turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej - przyznaje się 2 punkty;
e) uzyskanie wysokiego miejsca w zawodach wiedzy innych niż wymienione w pkt 1-4, artystycznych lub sportowych, organizowanych przez kuratora oświaty lub inne podmioty działające na terenie szkoły, na szczeblu:
- międzynarodowym - przyznaje się 4 punkty,
- krajowym - przyznaje się 3 punkty,
- wojewódzkim - przyznaje się 2 punkty,
- powiatowym - przyznaje się 1 punkt.
5). W przypadku gdy kandydat ma więcej niż jedno szczególne osiągnięcie z takich samych zawodów wiedzy, artystycznych i sportowych, o których mowa w ust. 1, na tym samym szczeblu oraz z tego samego zakresu, wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej, przyznaje się jednorazowo punkty za najwyższe osiągnięcie tego ucznia w tych zawodach, z tym że maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania za wszystkie osiągnięcia wynosi 18 punktów.
6) W przypadku przeliczania na punkty kryterium za osiągnięcia w zakresie aktywności społecznej, w tym na rzecz środowiska szkolnego, w szczególności w formie wolontariatu, o których mowa w art. 134 ust. 2 pkt 4 lit. b, art. 135 ust. 4 pkt 3 lit. b, art. 137 ust. 6 pkt 4 lit. b, art. 140 ust. 3 pkt 5 lit. b i art. 143 ust. 3 pkt 4 lit. b ustawy - Prawo oświatowe, przyznaje się 3 punkty.
5. W postępowaniu rekrutacyjnym na lata szkolne 2019/2020-2021/2022 do szkół ponadpodstawowych, z wyjątkiem szkół, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 lit. d-f ustawy - Prawo oświatowe, w przypadku osób zwolnionych z obowiązku przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty, na podstawie art. 44zw ust. 2 i art. 44zz ust. 2 ustawy o systemie oświaty, przelicza się na punkty oceny z języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego, wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej, przy czym za uzyskanie z:
1) języka polskiego i matematyki oceny wyrażonej w stopniu:
a) celującym - przyznaje się po 35 punktów,
b) bardzo dobrym - przyznaje się po 30 punktów,
c) dobrym - przyznaje się po 25 punktów,
d) dostatecznym - przyznaje się po 15 punktów,
e) dopuszczającym - przyznaje się po 10 punktów;
2) wybranego języka obcego nowożytnego oceny wyrażonej w stopniu:
a) celującym - przyznaje się 30 punktów,
b) bardzo dobrym - przyznaje się 25 punktów,
c) dobrym - przyznaje się 20 punktów,
d) dostatecznym - przyznaje się 10 punktów,
e) dopuszczającym - przyznaje się 5 punktów.
6. W przypadku osób zwolnionych z obowiązku przystąpienia do danego przedmiotu objętego egzaminem ósmoklasisty, na podstawie art. 44zz ust. 2 ustawy o systemie oświaty, przelicza się na punkty, w sposób określony w ust. 1, oceny wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej, z danego przedmiotu, z którego przeprowadzany jest egzamin ósmoklasisty oraz którego dotyczy zwolnienie.
7. W przypadku osób zwolnionych z obowiązku przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty, na podstawie art. 44zw ust. 2 ustawy o systemie oświaty, przelicza się na punkty, w sposób określony w ust. 1 pkt 2, ocenę z języka obcego nowożytnego oraz ocenę z jednego przedmiotu do wyboru spośród przedmiotów, o których mowa w art. 44zu ust. 3 pkt 4 ustawy o systemie oświaty, wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej, z których przeprowadzany jest egzamin ósmoklasisty, z tym że przeliczane są na punkty odpowiednio wyższa ocena z języka obcego nowożytnego lub wyższa ocena z jednego przedmiotu do wyboru spośród przedmiotów, o których mowa w art. 44zu ust. 3 pkt 4 ustawy o systemie oświaty.
§ 5
1. Przy przyjmowaniu do szkoły branżowej I stopnia zawodowej i technikum o pięcioletnim okresie nauczania, w przypadku równorzędnych wyników uzyskanych w postępowaniu rekrutacyjno – kwalifikacyjnym, pierwszeństwo mają w uporządkowaniu hierarchicznym:
1) sieroty, osoby przebywające w placówkach opiekuńczo - wychowawczych oraz osoby
umieszczone w rodzinach zastępczych,
2) kandydaci o ukierunkowanych i udokumentowanych zdolnościach, którym ustalono
indywidualny program lub tok nauki,
3) kandydaci z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku
Kształcenia ze względu na stan zdrowia, potwierdzonymi opinią publicznej poradni
psychologiczno - pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
2. Przy równej liczbie punktów uzyskanych przez kandydatów proponuje się stosowanie
dodatkowych kryteriów do momentu zróżnicowania kandydatów:
1) kandydaci, którzy uzyskali najwyższą ocenę zachowania,
2) kandydaci, którzy uzyskali najwyższą liczbę punktów z egzaminu ósmoklasisty
3) kandydaci, którzy na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej uzyskali najwyższą średnią ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych (
4) kandydaci, którzy na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej otrzymali najwyższą ocenę z języka polskiego,
5) kandydaci, którzy na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej otrzymali najwyższą ocenę z języka obcego,
6) kandydaci, którzy uzyskali najwyższą liczbę punktów z części egzaminu ósmoklasisty zbieżnej z rozszerzeniem programowym, profilem lub przyjętym kierunkiem kształcenia,
7) kandydaci, którzy na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej otrzymali najwyższą ocenę ze wskazanego przez szkołę przedmiotu.
§ 6
1. Kandydaci do szkół ponadpodstawowych mogą równocześnie składać dokumenty do nie
więcej niż trzech różnych szkół i do dowolnej liczby oddziałów w tych szkołach (przez
szkołę rozumie się szkołę samodzielną lub typ szkoły wchodzącej w skład zespołu).
2. Deklaracja wyboru oddziałów w szkołach złożona przez kandydata jest ściśle
uporządkowaną Listą określającą kolejność, w jakiej w procesie rekrutacyjno -
kwalifikacyjnym będą rozpatrywane punkty rekrutacyjne zgromadzone przez kandydata.
3. W przypadku zmiany preferencji deklaracja złożona w szkole pierwszego wyboru winna
być wycofana przez rodziców lub prawnych opiekunów kandydata w określonych
terminach ustalonych w § 2 ust. 1 , a dalsza rekrutacja przebiega z uwzględnieniem
postanowień określonych w § 11 i 12 Zasad rekrutacji.
4. W procesie rekrutacyjno - kwalifikacyjnym kandydaci posługują się kopiami następujących
dokumentów:
1) świadectwa ukończenia szkoły podstawowej, które jest równocześnie potwierdzeniem osiągnięć, o których mowa w § 11 ust. 3 pkt Zasad rekrutacji,
2) zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty,
3) dokumentów potwierdzających uprawnienia, o których mowa w § 11 ust. 1 Zasad rekrutacji.
5. Trzy kopie dokumentów, o których mowa w ust. 4 pkt 1-2 poświadcza dyrektor
Macierzystej szkoly podstawowej kandydata (nie dotyczy kandydatów do szkół
ponadpodstawowych biorących udział w scentralizowanym, elektronicznym naborze
w województwie lubelskim). Na prośbę ucznia, jego rodziców lub prawnych opiekunów
macierzysta szkoła podstawowa jest zobowiązana poświadczyć przedmiotowe kopie,
uwzględniając jednak liczbę dokonanych wyborów przez ucznia w systemie rekrutacyjnym
- w sumie nie więcej niż 3.
6. W procesie rekrutacyjno - kwalifikacyjnym dokonywany jest nabór do oddziałów zgodnie
z deklaracjami kandydatów, dotyczącymi kierunku kształcenia (w szkołach zawodowych).
§ 7
1. Kandydaci po zapoznaniu się z wynikami rekrutacji zobowiązani są do potwierdzenia woli
podjęcia nauki w danej szkole składając w wybranej szkole oryginały dokumentów,
o których mowa w § 2 ust.1
2. Niezłożenie potwierdzenia w terminie, o którym mowa w ust. 1 jest równoznaczne
z rezygnacją kandydata z podjęcia nauki w danej szkole, co oznacza skreślenie kandydata
z listy przyjętych.
§ 8
Przyjmowanie osób niebędących obywatelami polskimi do publicznych szkół odbywa się na zasadach określonych w art. 165 ust. 16 ustawy z dnia 14.12.2016 roku ustawy prawo oświatowe oraz rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2017r.w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw.
§ 9
1. Kandydaci do szkół ponadpodstawowych biorących udział w scentralizowanym
elektronicznym naborze, składają jedynie w pierwszej z wybranych przez siebie szkół
ponadpodstawowych, podpisaną przez rodziców lub prawnych opiekunów, deklarację
wyboru oddziałów w szkołach, o przyjęcie do których się ubiegają.
2. Rekrutacja do szkół ponadpodstawowych biorących udział w scentralizowanym
elektronicznym naborze odbywa się w ten sposób, że kandydat przyjmowany jest do
oddziału znajdującego się na najwyższej pozycji spośród wszystkich oddziałów
wskazanych w jego deklaracji wyboru, do którego liczba punktów rekrutacyjnych
zgromadzonych przez kandydata, z uwzględnieniem postanowień § 4 i 5 Zasad
rekrutacji, jest wystarczająca do przyjęcia.
Rozdział III
Zasady rekrutacji do Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych, Branżowej Szkoły II stopnia i Szkoły Policealnej
§ 10
1. O przyjęcie do liceum ogólnokształcącego dla dorosłych mogą ubiegać
się absolwenci: gimnazjów, szkól podstawowych, branżowych szkół I stopnia oraz
zasadniczych szkół zawodowych.
2. O przyjęcie na semestr pierwszy szkoły policealnej mogą ubiegać się absolwenci
posiadający wykształcenie średnie.
3.Kandydaci posługują się w procesie rekrutacji odpowiednio: świadectwem ukończenia
szkoły podstawowej, gimnazjum, branżowej szkoły I stopnia, zasadniczej szkoły
zawodowej oraz świadectwem potwierdzającym posiadanie wykształcenia średniego.
4.Kandydaci składają w terminach określonych w §2 ust.2 i 3 wniosek o przyjęcie do szkoły
wraz z wymaganymi dokumentami.
Rozdział IV
Zasady rekrutacji na Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe
§ 11
1. Na kwalifikacyjny kurs zawodowy przyjmuje się kandydatów, którzy posiadają:
1) ukończone 18 lat,
2) zaświadczenie lekarskie zawierające orzeczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu
2. Kandydaci składają wniosek o przyjęcie na kwalifikacyjny kurs zawodowy wraz z wymaganymi dokumentami przez okres roku szkolnego.
3. Szkoła informuje kandydatów o przyjęciu na KKZ po sformowaniu wymaganej grupy uczestników.
§ 12
1. Po zakończeniu postępowania rekrutacyjnego i ogłoszeniu wyników rekrutacji informacje
o wolnych miejscach w szkołach udzielać będą punkty informacyjne zorganizowane przez
Kuratorium Oświaty w Lublinie.
§ 13
1. Kandydaci są przyjmowani do szkoły przez Komisję Rekrutacyjną powołaną przez dyrektora szkoły.
§ 14
Zasady rekrutacji wchodzą w życie z dniem 1 marca 2024 roku.