Działalność Zespołu Tańca Ludowego
przy Zespole Szkół Zawodowych, nie oznacza, że finansowy aspekt jego
funkcjonowania nie ma żadnego znaczenia. Zespół Tańca Ludowego niezaprzeczalnie
przynosi zyski w skali makrospołecznej, nie gwarantując jednak bezpośrednich,
łatwo wymiernych zysków ekonomicznych.
Zespół realizuje działalność marketingową, kierując strategię marketingową do
dwóch grup: z jednej strony do szerokiej rzeszy tych, którzy korzystają z zajęć
w zespole, z drugiej strony do swoich sponsorów i fundatorów.
Zastosowanie efektywnej strategii marketingowej daje szansę pełnego
usatysfakcjonowania dla obu stron, tzn. dla odbiorców jak i sponsorów, dlatego
też, aby realizować skutecznie działalność marketingową niezbędne jest dobre
przygotowanie kadry instruktorów.

Sponsoring
Dla działalności szkolnego zespołu tańca ludowego duże znaczenie ma aktywność
promocyjna i to dwojakiego rodzaju. Działalność marketingowa skierowana jest do
fundatorów, a więc Rady Powiatu Opola Lubelskiego, Dyrekcji Zespołu Szkół
Zawodowych w Opolu Lubelskim i Komitetu Rodzicielskiego tejże szkoły oraz
sponsorów - rodziców, zakładów pracy, fundacji, które na co dzień wspierają
działalność kulturalną. Pozyskiwane środki na podstawową działalność Zespołu
przyznawanych przez Radę Powiatu Opola Lubelskiego są wypadkową jej działalności
w środowisku. Przyznane środki, pozwalają na prowadzenie podstawowej
działalności merytorycznej zespołu (prowadzenie zajęć tanecznych, kapeli,
organizację imprez, zakup drobnych dodatków do kostiumów i instrumentów oraz na
płacę dla instruktorów tańca i muzyki).
Nie mniej jednak docelowa dotacja nie zawsze wystarcza przy organizacji wyjazdów
na międzynarodowe festiwale folklorystyczne, przyjęcie innych grup
folklorystycznych w ramach wymiany kulturalnej, obozy szkoleniowe, doskonalenie
kadry instruktorów. Skłania to instruktorów do pozyskiwania dodatkowych środków
poprzez działania marketingowe. Pozyskiwane środki od sponsorów służą opłaceniu
autokaru za przejazd na festiwal lub przegląd, wyżywienie grupy na podróż,
reperacja obuwia, czyszczenie kostiumów, naprawa instrumentów lub są to gotowe
produkty wyprodukowane przez zakłady pracy, tj. materiał na kostiumy lub kwiaty
do wianków, korale, inne drobne przedmioty bardzo rzadko są to pieniądze.
Na terenie powiatu Opole Lubelskie szereg podmiotów gospodarczych, zakładów
pracy, ale również wiele organizacji społecznych, instytucji kieruje prośby o
dofinansowanie, dlatego też bardzo ważna jest umiejętność w prowadzeniu,
negocjacji - to ich skuteczność pozwala na pozyskanie sponsora.
Sponsoring to obopólna korzyść w zamian za uzyskane środki zespół reklamuje daną
instytucję w czasie udziałów w różnych imprezach kulturalnych, informując
publiczność o sponsorach - reklama werbalna. W przypadku dużych imprez masowych
jest to reklama zewnętrzna na planszach lub informacje na afiszach lub
plakatach.
Ekwiwalentem za dobrowolne świadczenia finansowe lub rzeczowe sponsorów są różne
formy satysfakcji; podziękowania, informacje prasowe, spotkania okolicznościowe
oraz reklamowanie firmy podczas koncertów.
System sponsorowania Szkolnego Zespołu Pieśni i Tańca Ludowego nie jest jednak
zadawalający. Zauważa się fakt, że sponsorzy zazwyczaj zainteresowani są
wspieraniem imprez masowych, spektakularnych o dużym zasięgu, na których
zlecają zazwyczaj reklamę, zyskują klientów.
Istotną sprawą dla pozyskania dodatkowych środków jest również strategia
marketingowa skierowana na fundusze pomocowe, a w przypadku zespołu
folklorystycznego do instytucji kulturalnych na różnych szczeblach wspierających
sztukę ludową. W tym przypadku jest ona wyznaczana przede wszystkim
obowiązującymi procedurami, opracowaniem, składaniem wniosków, ale także - co
szczególnie ważne - budowaniem lobby danej organizacji, czyli funduszu
pomocowego.
Reklama
W przypadku imprez masowych, festynów, dożynek, biesiad zastosowanie ma
zazwyczaj reklama poprzez masmedia (prasę, radio i TV - regionalną) oraz reklama
zewnętrzna: (ulotki, plakaty, afisze). Reklama zewnętrzna przygotowywana jest
wspólnie z Miejsko- Gminnym Ośrodkiem Kultury, Starostwo Powiatu Opole
Lubelskie, lub inną instytucję, która zaprasza szkolny zespół jako
współorganizatora i uczestnika kulturowych imprez artystycznych. Wykorzystuje
tablice ogłoszeń znajdujące się w centralnych punktach wsi przynależnych do
gminy i starostwa do reklamy imprez. Przy wyborze nośników reklamy (prasa)
bierze się pod uwagę częstotliwość kontaktu z nimi oraz ich zasięg. Chodzi o
intensywność w docieraniu do klienta tzn. jak często klient ma kontakt z naszą
reklamą.
Szkolny Zespół Pieśni i Tańca Ludowego w celu przekazania informacji
wykorzystuje najczęściej dostępną prasę regionalną: OPOLANINA - miesięcznik
regionalny. Korzysta czasami z programu telewizji lubelskiej.
Gazeta lokalna pozyskuje informacje prasowe dzięki instruktorom prowadzącym
zajęcia w zespole, lub instytucjom kultury. Informacje zamieszcza się przed
imprezą, a następnie artykuły prasowe o udziale Zespołu tanecznego w
przedsięwzięciach kulturalnych. Czasami współpraca z dziennikarzami, redaktorami
gazet lokalnych pozwala na współredagowanie prasy, wielokrotnie to właśnie
pracownicy szkoły lub Ośrodka Kultury są korespondentami, informatorami o
wydarzeniach kulturalnych. Istotną sprawą w reklamowaniu jest wyróżnienie się
wśród całej rzeszy instytucji reklamujących się. Zespół taneczny posiada swój
folder i logo wykorzystywane na zaproszeniach, papierach listowych.
Niezaprzeczalnym faktem jest to, że dobrą i skuteczną reklamą jest stosowanie
zaproszeń osobistych przekazywanych osobiście dla indywidualnych osób i małych
grup. Jak wynika z obserwacji jest to bardzo skuteczna spośród wielu stosowanych
form - w języku marketingu nazywana sprzedażą osobistą.
Public Relations
Nieodzownym składnikiem działań marketingowych i promocyjnych jest troska o
kontakty środowiskowe celem tworzenia właściwego wizerunku szkolnego zespołu
tanecznego. Zamierzenia sprowadza się głównie do tego, żeby społeczność szkolna
i środowiskowa uznała zespół folklorystyczny jako grupę potrzebną, atrakcyjną
ofertę do spędzenia wolnego czasu, sprawną organizacyjnie, lubianą, a w
szczególności aby środowisko lokalne akceptowało taki obraz szkolnego zespołu,
aby panowała korzystna atmosfera.
Zabieganie o korzystny wizerunek jest jednym z celów promocji Zespołu. Swoimi
działaniami przekonuje się członków zespołu i odbiorców, że są tutaj
najważniejsi, o przyjaznym nastawieniu do nich.
Działalność promocyjna polega również na szczególnej dbałości o wygląd
zewnętrzny osób w kostiumach ludowych, w których grupa prezentuje swój program
artystyczny. Im lepsze wrażenie estetyczne tym odbiorcy kreują sobie lepszy
obraz, a grupa zdobywa autorytet.
Kształtowanie dobrego wizerunku jest istotne szczególnie w małej społeczności,
jaką jest niewątpliwie szkolny zespól taneczny, gdzie niejednokrotnie to właśnie
ustna opinia publiczna, ma większy wpływ od mediów w tworzeniu jej obrazu.
Dyrekcja szkoły szczególną uwagę zwraca na poziom programów artystycznych
prezentowanych przez zespół, estetykę wykonawców, dobrą atmosferę podczas prób i
występów, zachowanie kadry oraz jej kompetencje, dlatego też osoby pracujące
bezpośrednio z zespołem podnoszą swoje kwalifikacje zawodowe.
Korzystna atmosfera, życzliwość wpływa pozytywnie na komunikowanie się ze
społecznością lokalną, do której kierowane są działania Szkolnego Zespołu Tańca
Ludowego. |